Aktualności

28.11.2016

Rowery publiczne zrewolucjonizowały Łódź! 1,5 miliona wypożyczeń pod koniec pierwszego sezonu!

Rowery publiczne zrewolucjonizowały Łódź! 1,5 miliona wypożyczeń pod koniec pierwszego sezonu!

W środę dobiega końca inauguracyjny sezon Łódzkiego Roweru Publicznego, który okazał się tegorocznym hitem w skali nie tylko Łodzi, ale też całego kraju. Mieszkańcy długo czekali na rowery miejskie, ale kiedy samoobsługowe wypożyczalnie wystartowały, osiągnęły sukces, jakiego nie spodziewali się nawet najwięksi optymiści. W ciągu 211 dni operator systemu, firma Nextbike Polska, odnotował 1,5 miliona wynajmów i 65 tysięcy rejestracji. Do wypożyczenia dochodziło średnio co 12 sekund!

1 501 881 wypożyczeń i 64 835 rejestracji rowerzystów miało miejsce od 30 kwietnia, gdy mieszkańcy rozpoczęli korzystanie z Łódzkiego Roweru Publicznego. System będzie czynny jeszcze do środy (30 listopada) włącznie – zostanie wyłączony kilka minut po północy już 1 grudnia. Wtedy też rowery udadzą się na zasłużoną przerwę, w czasie której przejdą przegląd, konserwację i niezbędne naprawy, by powrócić na ulice w marcu 2017 roku.

– Jestem bardzo zadowolona, że rower publiczny w Łodzi odniósł tak duży sukces – mówi prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska. – Łodzianie wsiadają na rowery, gdy chcą dojechać do szkoły lub pracy, ale także gdy chcą odprężyć się i wybierają się na przejażdżkę po łódzkich parkach lub lesie łagiewnickim. Cieszę się, że w mieście będzie przybywać nowych stacji roweru publicznego.

Mieszkańcy Łodzi nie potrzebowali dużo czasu, by sprawić, że ich system osiągnął rekordową frekwencję pod względem natężenia wypożyczeń i rejestracji użytkowników – nie tylko w skali kraju, ale i Europy. Po blisko siedmiu miesiącach funkcjonowania, możemy już powiedzieć, że na wielu płaszczyznach Łódzki Rower Publiczny wygenerował najlepsze wyniki w całej historii obecności rowerów miejskich w Polsce – mówi Tomasz Wojtkiewicz, Prezes Nextbike. – Teraz czas na przerwę zimową, która zostanie wykorzystana na rzetelne przygotowanie infrastruktury do kolejnego sezonu – dodaje.

W ciągu ostatnich siedmiu miesięcy w ramach Łódzkiego Roweru Publicznego ustalono m.in. najlepszy miesięczny wynik wypożyczeń dla polskich systemów rowerowych (373 203 wynajmy w maju) oraz najlepszy wynik dzienny (17 665 wynajmów w dniu 12 maja).

– Zwykle przyjmuje się, że w profesjonalnych samoobsługowych systemach już średnia 4-5 wynajmów każdego roweru w ciągu 24 godzin to doskonały wynik. Tymczasem 12 maja w Łodzi ona sięgnęła prawie 18 wynajmów. To fenomen na skalę światową – tłumaczy Michał Dąbrowski, Dyrektor ds. Rozwoju Nextbike Polska.

Średni czas wypożyczenia Łódzkiego Roweru Publicznego w pierwszym sezonie wynosił 14 minut i 27 sekund. Najdłuższe wynajmy miały miejsce w maju (średnia 17 minut i 56 sekund), a najkrótsze – w listopadzie (średnia 13 minut i 4 sekundy). Najwięcej było wynajmów trwających do 20 minut – 83 procent. Kolejne 14 procent mieściło się w przedziale czasowym 21-60 minut. Łodzianie najchętniej korzystali z systemu w godzinach 15:00 – 18:00, kiedy dochodziło do blisko 25 procentów wypożyczeń z całego dnia. Poranny szczyt z kolei występował w godzinach 07:00 – 09:00. W skali tygodnia podział rozkłada się bardzo równomiernie, jednak najwięcej wypożyczeń odnotowywano w piątki – 16 procent.

Najaktywniejszy użytkownik Łódzkiego Roweru Publicznego od 30 kwietnia do 28 listopada skorzystał z systemu 889 razy – statystycznie ponad 4 razy na dzień. Najpopularniejszy rower (numer 89424) wypożyczano 2169 razy, czyli średnio ponad 10 razy dziennie.

Łódzki Rower Publiczny został uruchomiony 30 kwietnia 2016 roku. Na początkowym etapie obejmował 100 stacji i 1 000 rowerów. W sierpniu został dodatkowo rozbudowany o nową stację i kolejne 10 rowerów, ufundowane przez Centrum Handlowe Port Łódź oraz sklep IKEA. Łódzka sieć wypożyczalni jest obecnie jedną z dwóch największych inwestycji tego typu w Polsce – obok Warszawskiego Roweru Publicznego.

Najpopularniejsze stacje wypożyczeń:

Zachodnia – Manufaktura : 3,57% wszystkich wypożyczeń

Piotrkowska / Piłsudskiego: 3,30%

Piotrkowska / 6 Sierpnia : 3,27%

Plac Wolności : 2,75%

Piotrkowska – Centrum Przesiadkowe: 2,72%

Piłsudskiego / Sienkiewicza: 2,31%

Piotrkowska / Al.Schillera: 2,24%

Piotrkowska / Jaracza: 2,10%

Piotrkowska / Zielona: 2,00%

Piłsudskiego / Śmigłego-Rydza: 1,93%

Najpopularniejsze stacje zwrotów:

Zachodnia – Manufaktura: 3,77% wszystkich zwrotów

Piotrkowska / 6 Sierpnia: 3,42%

Piotrkowska / Piłsudskiego: 3,42%

Plac Wolności : 2,68%

Piłsudskiego / Sienkiewicza: 2,39%

Piotrkowska – Centrum Przesiadkowe: 2,39%

Piotrkowska / Al.Schillera: 2,27%

Łódź Kaliska – PKP: 2,06%

Piotrkowska / Jaracza: 2,05%

Piotrkowska / Zielona: 1,94%

Najpopularniejsze trasy:

„Piotrkowska / 6 Sierpnia” – „Zachodnia – Manufaktura”

„Piotrkowska / Piłsudskiego” – „Piotrkowska / 6 Sierpnia”

„Piotrkowska / 6 Sierpnia” – „Piotrkowska / Piłsudskiego”

„Zachodnia – Manufaktura” – „Piotrkowska / 6 Sierpnia”

„Plac Wolności” – „Piotrkowska / 6 Sierpnia”

„Plac Wolności” – „Piotrkowska / Piłsudskiego”

„Piotrkowska / Piłsudskiego” – „Plac Wolności”

„Piotrkowska / 6 Sierpnia” – „Plac Wolności”

„Piłsudskiego / Śmigłego-Rydza” – „Rondo Broniewskiego”

„Piotrkowska / Jaracza” – „Zachodnia – Manufaktura”

infografika_lodzi_rower_biker_2016_v6